O dziedzictwie na konferencji w Lelowie

Dziedzictwo kulturowe ziemi lelowskiej

Interdyscyplinarna ogólnopolska konferencja naukowa

3 XII 2022 r., Lelów

W dniu 3 grudnia 2022 r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Lelowie miała miejsce kolejna już interdyscyplinarna ogólnopolska konferencja naukowa współorganizowana przez Lelowskie Towarzystwo Historyczno-Kulturalne im. Walentego Zwierkowskiego, Urząd Gminy Lelów oraz Instytut Archeologii UŁ. Tym razem przewodnim tematem spotkania stało się „Dziedzictwo kulturowe ziemi lelowskiej”. Po raz pierwszy czynny udział w konferencji lelowskiej wzięły studentki archeologii UŁ (z kół naukowych Bifas i Szare Banderia), które latem tego roku uczestniczyły w badaniach archeologicznych w Staromieściu koło Lelowa na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, a jesienią wykonały dodatkową dokumentację w terenie oraz opracowały zabytki, omówione w swych wystąpieniach. Łącznie, aż trzy referaty zaprezentowane zostały przez pracowników i studentów z Instytutu Archeologii UŁ i Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ:

W trakcie spotkania odbyła się również promocja monografii wieloautorskiej pt. „Rzeczy, obrazy, dokumenty. Materialni świadkowie historii ziemi lelowskiej” (red. M. Skrzypczyk, A. Krupa-Ławrynowicz), będącej w dużej części pokłosiem zeszłorocznej konferencji w Lelowie. Współwydawcą publikacji jest Instytut Archeologii UŁ, a autorzy zawartych w niej tekstów to także pracownicy oraz absolwenci IA UŁ i WF-H UŁ:

  • Radosław Zdaniewicz, Piotr Chabrzyk, „Kilka słów o denarze Władysława II Wygnańca ze Staromieścia w kontekście badań archeologicznych przedlokacyjnego Lelowa”,
  • Olgierd Ławrynowicz, Adam Grajewski, „Podziemne skarby ziemi lelowskiej. Zagrożenia i wyzwania dla ochrony wspólnego dziedzictwa archeologicznego”,
  • Anna Majewska, „(Ka)mienie rozrzucone. Topografia starego cmentarza żydowskiego w Lelowie”,
  • Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska, „Tryptyk ze Staromieścia. Próba rekonstrukcji biografii dzieła”,
  • Aleksandra Krupa-Ławrynowicz, „Księga gości pałacu w Nakle. Pisanie i czytanie miejsca”.